fredag den 24. august 2007

USM - Urimelig Svær Metode ???

En af de mest mærkelige og omdiskuterede funktioner i Photoshop er 'UnSharp Mask', eller USM som det oftest kaldes.
Det er en funktion, der bliver nævnt hele tiden i mellem foto folket, f.eks: '... mon ikke du skulle give billedet lidt USM...' og '...den har da vist lige fået rigeligt med USM...'.

USM er en af de sværeste Photoshop funktioner at forklare, uden at det ofte bliver meget 'teoretisk' og/eller mystisk. Jeg vil i det følgende komme med et forsøg, som jeg håbe giver mening.

Kort sagt benyttes USM til at hæve skarphedsindtrykket af et billede.
Og som udgangspunkt skal næsten alle billeder skal have en omgang USM (i korrekt mængde), ligesom næsten alle billeder også skal beskæres(!), men det er en anden histore.

Frit oversat betyder USM, 'uskarp-maskering', et ord, der næsten indikerer det modsatte af, at gøre noget skarpt.

For at forklare hvad USM gør, er det vigtigt at forstå, at et billede ikke kan blive mere skarpt end det allerede er! Et digital kamera har en opløsninsevne, der er bestemt udfra sensorens størrelse (i megapixels) samt kvaliteten af optikken. Begge er med til at bestemme evnen til at gengive de små fine detailjer i motivet. Der kommer meget mere om opløsningsevnen i en senere artikel. Her er det blot vigtigt at acceptere, at et billedet ikke kan gøres skarpere - der kan ikke bringes flere nye detailjer frem, end dem der allerede findes i billedet!

Det, der derimod KAN gøres, er at hæve kontrasten på kanterne i de detailjer, der allerede findes i billedet, og derved skabe en kunstig illusion af skarphed.

Du har sikkert selv et billede liggende med rimelig lille kontrast, f.eks. et billede fra en gråvejrsdag eller en tågedag. Det ser jo ikke specielt skarpt ud, og virker nærmest lidt fladt. Men hvis du hæver kontrasten (med f.eks. kontrast værktøjet), så bliver kanterne i billedet straks mere tydelige, og det virker skarpere. USM gør faktisk det samme, dog kun på selve kanterne i billedet, mens kontrasten i resten af billedet forbliver som den var.

Det, der sker 'inde bag ved' USM, er at der laves en maskering af al det, der ikke har skarpe kanter i billedet (deraf navnet 'uskarp-maske). Derefter laves en anden maskering, hvor kontrasten er hævet på de skarpe kanter. Til sidst flettes de 2 maskeringer samt original billedet sammen til det færdig billede.

For at kunne se effekten af USM, skal du vælge en 100% forstørrelse af billedet. Det er meget vigtigt med de 100%, hvilket jeg også vil gennemgå i en senere artikel.
Når billedet er 'zoom'et ind på 100%, kan du jo kun se et udsnit af motivet på skærmen. Find nu et udsnit med mange kanter i motivet, og du er klar til at benytte USM-værktøjet.

USM kontrolleres med de 3 mystiske skydere i USM-dialog-boxen: Amount, Radius og Threshold.
Det er vigtigt at pointere, at de alle påvirker hinanden. Hvis du skruer på den ene, skal du nok også justerer på en af de andre. Og det er nok her de fleste 'står af'... For hvordan får man startet?
Men med billedet på skærmen forstøret til 100%, er det tydeligt at se, hvad der sker når du flytter på skyderne.

'Amount' kontrollerer kontrast forøgelsen på detailjernes kanterne i motivet.
Jo højere værdi, jo mere kontrast tilføres kanterne. Og pas på her! Den største fejl, der laves indenfor USM, er nemlig at give billederne for megen 'Amount', så de fremstår unaturlig skarpe.
En for høj 'Amount' skaber de såkaldte 'halos': Tydelige hvide eller sorte linie omkring kanterne i motivet. 'Halo' betyder 'glorie' på dansk. På en lys kant i billedet, vil der komme en mørk linie, og på en mørk kant en lys linie osv.
Sagt på en anden måde: Når du kan begynde at ane 'halos' på detailjerne i billedet, så skal du skrue 'Amount' lidt ned igen. Husk nu at billedet skal være forstørret til 100%, ellers kan du ikke bedømme det ordentligt.

'Radius' angiver størrelsen af detailjerne i motivet, som vil få kontrasten forøget.
Jo større værdi, jo flere detailjer vil få forøget kontrasten. Et billede med mange små fine detailjer kan ikke tåle en ret stor 'Radius', før at det ser kunstigt skarpt ud.
Her er der også risiko for 'halos', hvis 'radius' er for stor. Begynder der at komme 'halos', så skru lidt ned for 'Radius' (eller 'Amount').

'Threshold' vælger hvor stor forskel, der skal være mellem en kant og det omgivende i motivet, før at der bliver tilført mere kontrast.
En høj værdi vil kun tilfører kontrast til de detailjer, der allerede er rimeligt fremtrædende, og lade resten af billedet være som det er. En lav værdi vil hæve kontrasten på alle kanter og detailjer i motivet, selv svage detailjer som f.eks. digital støj og film korn.

Til sidst vil jeg lige repetere mine USM-indstillinger:
Pt. benytter jeg en 'Amount' på 100 og en 'Radius' mellem 0,7 - 1,5. 'Threshold' holder jeg på 0.
Hvis billedstøjen bliver for synlig med disse indstillinger, så prøv med en 'Amount' på 150, en 'Radius' mellem 1,0 - 2,0 og en 'Threshold' på 5-7.

Prøv indstilligerne som de er, eller brug dem som udgangspunkt for dine egen indstillinger.
Mange benytter i øvrigt forskellige USM indstillinger, alt efter om billedet skal vises på skærmen, eller printes ud på en inkjet printer. Det skyldes, at et inkjet print har en lavere kontrast end skærmen, og derfor kan tåle lidt mere USM.

OG HUSK:
Selvom der på nettet og i fotobøger er en milliard(!) forkellige opskrifter på hvordan USM skal gøres, så er der ingen indstillinger, der er mere rigtige end andre, så længe du undgår de nævnte 'halos', og i øvrigt opnår et naturligt udseende udtryk.

Ingen kommentarer: