lørdag den 18. august 2007

Velkommen...

Jeg blev jeg for alvor bidt af 'et gal kamera' i løbet af 2000. Det var nemlig det år jeg startede i fotoklubben Focus i Silkeborg - med et analogt spejlrefleks kamera i hånden og nogle middelmådige forstørrelser fra fotohandleren.
Og i løbet af det efterfølgende år blev jeg (først lidt modvilligt) suget med ind i den digitale tidsalder, som efterhånden var blevet 'voksen' med hele 3 megapixels og god nok til rimelig seriøs fotoarbejde.

Jeg har gennem længere tid haft behov for at nedfælde mine tanker omkring fotografering. Så derfor har jeg besluttet at udgive denne foto-blog, som vil indeholde mine erfaringer med det udstyr jeg får mellem hænderne, samt en diskussion omkring den viden jeg får via den store vide (og næsten altid udenlandske) internet verden.
Jeg håber at lære lidt fra mig her, videregive en masse tips og triks, og samtidig give et overblik over de mange betragtninger og misforståelser, der findes i den digitale foto verden.

Fast forward til netop nu... dvs. for en time siden... fredag d. 17. august 2007 kl. 00:54 (jeg er B-menneske med stooort B):
Jeg sidder (som sædvanlig) og surfer de forskellige foto sider, mens fjerneren kører i baggrunden. Der er et par nye diskussioner på dpreview's forum, især en, hvor en uheldig stakkel (ny i forum'et) er kommet til at spørge hvilket kamera, der er det bedste af mærkerne X og Y. : Det kommer helt sikkert ikke til at gå stille af...
I det ene ringhjørne står X og hans hjælpere, i det andet hjørne Y med knap så mange supportere.
Nummerpigen går en runde og kampen starter.
Efter et par underholdende omgange, hvor kombatanterne ser hinanden lidt an, kommer kampen rigtig i gang. .
X får et par gode dybe argumenter ind omkring digital støj, som tilsyneladende får Y til at gå i knæ.
Y bliver redet af gong-gong'en og får et tiltrænkt pusterum.
Efter pausen kommer Y stærkt tilbage med et par argumenter for AF-præcision.
X bliver forvirret og begynder at smide om sig med argumenter, der går under bæltestedet.
Dommeren truer med at slette kampen, hvis ikke deltagerne kører rent trav.
Y sender et par beskidte underlødige meninger tilbage mod X, som dog ikke lader sig ryste.
Efter 150 omgange ender kampen uafgjort og spørgeren ånder lettet op. Havde han bare vidst hvad han satte i gang...
(Gæt hvilket mærke der er X og Y, og skriv dit svar som en kommentar nederst på siden)

Og igen tænker jeg på at skrive lidt om foto... om den netop omtalte 'kamp' på dpreview... om aftenens møde i fotoklubben... om mit nyeste kamera... om en fed (og nem - jeg elsker nem!) teknik jeg lige har opdaget på nettet til kontrast forbedring af billeder i Photoshop... Ja, der er hele tiden noget jeg gerne vil fortælle.
Men hele tiden går jeg i stå ved tanken om, hvordan jeg hurtigt, og ikke mindst nemt (fik jeg nævnt, at jeg har det bedst med nemt?), får mine tanker og meninger kommunikeret ud:
Måske via klubbens hjemmeside?
Det virker lidt for omstændig for mig... først skrive, indsætte billeder, maile det hele til klubben, vente og selv opsøge responsen. Det er i hvert fald ikke hurtigt eller nemt.
Via egen hjemmeside?
Tjaae, det indebærer jo blot et par ekstra steps i ovenstående process.
Via mail til klubbens medlemmer?
Ja, det er i hvert fald spontant. Men nogle vil måske mene at det tangerer spam, hvis de fik mail fra mig flere gange om ugen. Og billeder kan blive et problem ved mails.

Så slår det mig pludselig (av!), som et lyn fra en stor flash, altså her fredag morgen ca. 00:54...

Formatet skal måske være noget så moderne som en BLOG.
I første omgang bliver det et forsøg, for pt. har jeg slet ikke et overblik over de facilliter blog-systemet tilbyder. Men det kan vist ikke blive mere spontant, og jeg kan skrive til bloggen fra en hvilken som helst PC, der er koblet til nettet. På alle tidspunkter. Og billeder skulle efter sigende heller ikke være noget problem, men det vil den næste times tid nok vise.

Ideen har nok ligget og luret i baghovedet i længere tid. En af mine egne favorit steder på nettet er nemlig en amerikansk fotoblog, udgivet af Mike Johnston. Den er meget underholdende og kan helt klart anbefales: http://theonlinephotographer.com/the_online_photographer/blog_index.html

Og som en ekstra bonus (udover at hele det her bloggeri er gratis!) kan læserne nemt komme med kommentarer, noget jeg forventer vil udløse mange spændede diskussioner...
Så efter et par søgninger på google, og et par klik med musen, lander jeg her på blogger.com, som er en gratis tjeneste af de mere kendte.

Så her er den så... den spæde start på min fotoblog, som jeg håber, at jeg er i stand til (læs 'orker') at holde 'up to date' og gøre interessant for læserne. Målgruppen er i første omgang medlemmerne i Silkeborg fotoklub, men alle interesserede er selvfølgelig meget velkomne.

Mange fotohilsner,
Old scool...

PS: OK - nu blev klokken alligevel 02:54. Så det første billede må vente til dagslys. Selv for et super-B menneske er det ved at være sent.

1 kommentar:

Drive sagde ...

Hej oldscool!
God start, jeg glæder mig til forsættelsen.

mvh
Drive