lørdag den 18. august 2007

Mit første blog-billede... og lidt om 'Bokeh'...

Klik på billedet for at se det i stor størrelse ...
(og brug tilbage-knappen for at komme tilbage hertil)

_______________________________________

Her er så det første forsøg med et billede på bloggen, og indtil videre er jeg en anelse skuffet. Altså ikke over selve motivet, men hvor svært det er at få til at stå pænt mellem teksten på indlægget.
Billedet er taget med mit nyeste legetøj (købt brugt for 2 uger siden), Panasonic LC-1 med en lysstærk Leica summicron 28-90mm optik. Et kamera jeg indtil videre er lidt imponeret over, selvom modellen er næsten 4 år gammel og kun har 5 megapixels (og iøvrigt udgået af produktion). Der kommer mere om kameraet i et senere indlæg.
Jeg håber i kan fornemme Leica optikkens kvaliteter på billedet - f.eks. den lækre 'Bokeh' - den måde det skarpe lyng i forgrunden står fremhævet på den fløjelsbløde uskarpe baggrund.
'Bokeh' (udtales Bo-Ke) er den fototekniske betegnelse for, hvordan en optik gengiver det, der er uskarpet i billedet. Netop Leica's optik har ry for at have en speciel blød tegning og lækker 'bokeh' (udover prisen selvfølgelig). Og at det 'holder vand' kan sagtens fornemmes på original billedet!

3 kommentarer:

Drive sagde ...

Hej!
Det er et dejlig billede, måske fra en god fototur ud i det blå.
Dejlige farver. God udtoning der giver en god og defus dybde i billedet.
Man får lyst til at slå sig ned der i lyngen for at nyde en lille morfar.
mvh
Drive

Drive sagde ...

Hej old scool!
Noget nyt!

Old scool... sagde ...

Hej 'Drive',
Tak for dine kommentarer og kritik til billedet.
Bloggen er stadig i beta, og jeg skal lige ha' tid til at finde ud af det her blog halløj, men der er meget mere på vej.
De bedste fotohilsner, Old scool...